مامایی

تمرینات تن آرامی

Viewing 1 post (of 1 total)
  • نویسنده
    نوشته
  • #37183
    نمایهٔ فرناز
    فرناز
    Participant
    @zahrakargar14
    • نوشته ها: 4

    هربت بنسون اولین کسی بود که توجه افراد را به ارتباط بین تن آرامی و کاهش استرس جلب کرد.تن آرامی تا کنون با ۳ روش اصلی ، برادلی،دیک-رید و لاماز در آمادگی زایمان به کار رفته و امروزه یک فاکتور اصلی در کنترل بسیاری از سندروم های دردحاد و مزمن است.تن آرامی با استفاده از روش های زیر موجب کاهش درد میشود:

    ۱)کاهش اضطراب روحی وترس ،تحمل درد را افزایش میدهد.

    ۲)سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش داده و سیستم عصبی پاراسمپاتیک رافعال میکندو منجربه اتساع عروقی،کاهش آزاد شدن کاکتول آمین ها و کاهش سطوح اپی نفرین و نور اپی نفرین میشود.

    ۳)دردمزمن و درد ناشی از پاسخ هورمونی عصبی به استرس را کاهش میدهد.

    ۴)تاثیر مثبتی بر روی روند زایمان ،پیش آگهی نوزاد و کاهش درد دارد.

    فواید تن آرامی در لیبر

    ۱)سبب افزایش جریان خون رحمی،بازدهی انقباضات رحمی و بهبودی اکسیژن به جنین میشود.

    ۲)باعث کاهش فشار هایی میشود که سبب افزایش درد،کاهش تحمل درد و مانع از نزول جنین میشود.

    انواع تمرینات تن آرامی:

    در هنگام تنش میتوان از مهارت های تن آرامی استفاده کرد.آموزش تمرینات تن آرامی ،یکی از بی خطر ترین روش های موثر است.

    ۱)تن آرامی پیشرفته:این نوع از تن آرامی باید در طول دوره ی قبل از زایمان تمرین شودتا مددجوی باردار بتواند به سرعت عضلاتش را شل کند.در این نوع تن آرامی،ابتدا مددجو یک گروه از عضلات منفرد را مانند عضلات دست ،بازو،پایا صورت را سفت و منقبض کرده سپس تا حد امکان عضلات را شل میکند.منقبض شدن عضلات به دنبال هم از یک انتهای بدن شروع شده تا قسمت دیگر بدن این انقباض و شل شدن عضلات ادامه میابد.

    ۲)تن آرامی کنترل شده:این نوع از تن آرامی باید در طول دوره ی قبل از زایمان تمرین شود.تمرین شامل انقباض یک گروه از عضلات درحالیکه بقیه ی عضلات او شل هستند،میباشد.اهمیت این مسئله در مراحل زایمان بدین لحاظ است که زن تمرین میکند در حالیکه رحم به شدت منقبض میشود،بقیه ی عضلات بدن را منقبض نکند.این تمرینات به ترتیب زیر انجام میگیرد:

    ●بازوی راست سفت میشود،بازوی چپ شل میشودو برعکس.

    ●پای چپ سفت میشود ،پای راست شل میشود و برعکس.

    ●دست راست و پای راست سفت میشود،بازوی چپ و پای چپ شل میشود و برعکس.

    ●دست چپ و پای راست سفت میشود،دست راست و پای چپ شل میشود و برعکس.

    برای تن آرامی یک دستورالعمل ۳مرحله ای وجود دارد:یک دستور برای گروه عضلاتی که منقبض میشوند.یک دستور برای گروه عضلاتی که از انقباض خارج میشوندو دستور برای مغز جهت تشخیص وضعیت جدید راحت بدن و به یاد داشتن آن.

    ۳)تنفس عمیق و آه بعد از هر انقباض:این تمرینات حتی اگر مددجو در فاز فعال زایمان قرار گرفته باشد و تا به حال به او آموزش داده نشده باشد،میتواند موثر باشد.مددجو ابتدا یک دم عمیق کشیده و سپس بازدم رابه صورت یک آه بزرگ به بیرون میرهد.این تنفس موجب افزایش تن آرامی و شل کردن عضلات شده و به عنوان خاتمه در یک الگوی تنفسی سریع که در طی اتقباضات،تن آرامی را افزایش میدهد.به مددجو آموزش داده میشودکه پس از هر آه،احساس فرو رفتن در تخت و شل بودن مثل یک عروسک پارچه ای را داشته باشد.

    انجام تمرینات تن آرامی:

    هدف:کاهش استرس،افزایش جریان خون رحم

    وسایل مورد نیاز:پتو ،بالش

    روش انجام کار

    به مددجو آموزش دهید که :

    ۱.ابتدا اتاق نسبتا آرامی را انتخاب نمایید.این محیط باید عاری از عوامل پرت کننده حواس مثل تلفن و موبایل باشد.

    ۲.یک پتو در کف اتاق بیندازید.بالش مناسب انتخاب نمایید و در صورت تمایل از موسیقی مورد علاقه استفاده نمایید.

    ۳.لباس های آزاد و راحت بپوشد.

    ۴.کفش هارا در آورد و عینک خود رادبردارد و سپس یک وضعیت راحت را انتخاب نماید.این وضعیت میتواند حالت درازکش به پهلو،نیمه نشسته یا نشسته با حمایت بالش ها باشد.

    ۵.بدن خودرا به تکیه گاه یعنی کف اتاق ، بستر یا صندلی فشار دهد.

    ۶.فشار دادن را متوقف کند و از راحتی و شلی ایجاد شده در تن خود آگاه باشد.

    ۷.جهت تن آرامی سر ،سر خودرا به تکیه گاه یعنی بالش یا صندلی فشار دهد،سپس فشار دادن را متوقف کندو توجه کند که چگونه این حرکت،گردن و شانه هایتان را شل میکند.

    ۸.هر یک از تمرینات ریاکسیشن پیشرفته ،ریلکسیشن کنترل شده و تنفس بلند و عمیق را به کار ببرد.

    ۹.هرگز پس از یک تن آرامی با عجله بلند نشود.

    ۱۰.به آرامی دست ها و پاهارا برای تحرک و افزایش گردش خون ورزش دهد.

    ۱۱.برای بلند شدن،ابتدابه پهلو بچرخدو سپس به طرز صحیح بلند شود.

     

    منبع:کتاب اصول و فنون مامایی مهری شمسی

Viewing 1 post (of 1 total)

برای پاسخ دادن به این تاپیک، به سیستم وارد شوید.

ads